کد مطلب:137413 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:240

باز هم از فضایل زینب بخوانیم
چگونه امام علیه السلام دوری زینب را تحمل كند در حالی كه او را مثال خویش و آیینه تمام نمای خود می دید؟ روایت شده است كه هرگاه زینب علیهاالسلام سخن می گفت، گویا پدرش علی علیه السلام سخن می گوید. شیخ نقدی از نیشابوری نقل می كند كه: زینب علیهاالسلام در فصاحت و بلاغت كلام، و زهد و عبادت و مرام، همچون پدرش علی مرتضی علیه السلام و مادرش فاطمه ی زهرا علیهاالسلام بود. [1] .

البته ناگفته نماند كه فصاحت و بلاغت در كلام، و نیز زهد و عبادت تمام صفات علی علیه السلام نبود، و نیست، و هرگز عقول ما نمی تواند علی و صفات او را درك كند، و فقط پیامبران و جانشینان آنها هستند كه توان درك صفات رفیعش، و احاطه به فضایل و مناقب منیعش را دارند، و من نمی دانم كه آیا عقول بشری در آینده به آن مرتبه و درجه خواهد رسید كه همه ی ابعاد شخصیت واقعی حضرت علی علیه السلام را


بشناسد و بفهمد یا نه؟ «عنقا شكار كس نشود، دام بازگیر».


[1] امام سجاد عليه السلام پس از خطبه ي كوفه به زينب عليهاالسلام فرمود: «يا عمة! اسكتي، انت بحمدالله عالمة غير معلمة، و فهيمة غير مفهمة؛ عمه جان! آرام باش و سكوت اختيار كن كه تو بحمد الله دانشمندي هستي كه معلم نديده و فهميده اي هستي كه كسي تو را فهم نياموخته است». (مترجم).